Τετάρτη 27 Ιουλίου 2016

Παράλληλη στήριξη στην ειδική αγωγή παιδιών με αυτισμό

Προς το Προεδρείο της Βουλής των Ελλήνων
ΑΝΑΦΟΡΑ
Για τον κ. Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Θέμα: «Παράλληλη στήριξη στην ειδική αγωγή παιδιών με αυτισμό»

Η Βουλευτής Α΄ Πειραιά και Νήσων κ. Ελένη Σταματάκη καταθέτει αναφορά το έγγραφο με τίτλο «Παρατηρήσεις και αιτήματα σχετικά με την ειδική αγωγή παιδιών με αυτισμό (ΚΕΔΔΥ, ειδικοί βοηθοί)», της κ. Παρασκευής Νάνου, η οποία είναι εκπαιδευτικός και μητέρα παιδιού με αυτισμό, που αναφέρεται στη διαδικασία αξιολόγησης από τα ΚΕΔΔΥ, τη λειτουργία των Ειδικών Γυμνασίων και την ανάγκη να υπάρχει δυνατότητα ιδιωτικής παράλληλης στήριξης ή ειδικού βοηθού σε μονάδες ειδικής αγωγής, καθώς επίσης και αναφορά της Εθνικής Ομοσπονδίας για τα Δικαιώματα του Αυτιστικού Φάσματος (Ε.Ο.Δ.Α.Φ.) προς το Υπουργείο Παιδείας, από την οποία προκύπτει ότι το αίτημα της μητέρας για ιδιωτική παράλληλη στήριξη στα ειδικά Γυμνάσια, Λύκεια και ΤΕΕ αποτελεί και πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας, το οποίο έχουν υποβάλει με επίσημες νομοθετικές προτάσεις. Η άρνηση ικανοποίησης του αιτήματος αποτελεί παραβίαση του Δικαιώματος στην Εκπαίδευση και σχετικών διεθνών συμβάσεων Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που έχει υπογράψει η χώρα μας.

Επισυνάπτονται το  έγγραφο της κ. Νάνου Παρασκευής και το έγγραφο της ΕΟΔΑΦ.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
(ΚΕΔΔΥ, ειδικοί βοηθοί)
Ονομάζομαι Νάνου Παρασκευή και είμαι εκπαιδευτικός (με 23 χρόνια υπηρεσία) και μητέρα ενός αγοριού με αυτισμό 14 ετών. Η Προσπάθεια μας, η δικιά μου και του συζύγου μου για βελτίωση του παιδιού μας έχει ξεκινήσει από την ηλικία των 2 ετών με πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης ,λογοθεραπεία εργοθεραπεία, αισθητηριακή ολοκλήρωση και συνεχίζεται ακόμα και τώρα.
Προχωρώντας θέλω να αναφερθώ σε κάποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σχετικά με την εκπαίδευση του παιδιού μας.
  1. ΚΕΔΔΥ:  Επειδή  αυτισμός ξέρετε ότι σημαίνει έλλειψη επικοινωνίας και  κοινωνικοποίησης (απαραίτητη για την σωστή αξιολόγηση) είναι ύψιστης σημασίας κατά την αξιολόγηση, η σχέση του παιδιού με τον αξιολογητή. Κάτι τέτοιο είναι ανύπαρκτο στις αξιολογήσεις των ΚΕΔΔΥ, πράγμα που οφείλεται στο γεγονός ότι γίνονται μόνον  δύο (2) αξιολογητικές συνεδρίες,  ελάχιστες για να δημιουργηθεί η απαραίτητη σχέση. Το δεύτερο πρόβλημα εδώ αφορά το χώρο: το παιδί με αυτισμό χρειάζεται σταθερό και γνωστό χώρο για να ανταποκριθεί σε μια αλληλεπίδραση με ένα ενήλικα. Αυτό είναι ανέφικτο, από τη στιγμή που οι αξιολογήσεις διεξάγονται στο άγνωστο γραφείο του αξιολογητή.
Ταυτοχρόνως, απαγορεύεται στους γονείς των παιδιών να παρίστανται στην αξιολόγηση, πράγμα το οποίο θα επέτρεπε την μείωση του υπερβολικού στρες που βιώνουν τα παιδιά την ώρα εκείνη,  αυξάνοντας  έτσι τις πιθανότητες μιας ορθότερης αξιολόγησής τους.
Εφιστώ την προσοχή σας στο εξής: στα ΚΕΔΔΥ τα παιδιά αξιολογούνται σύμφωνα με το τεστ WISC το οποίο δεν είναι σταθμισμένο για τον αυτισμό.

Αντίθετα, τα παιδιά αυτά παρακολουθούνται από παιδικής ηλικίας από γιατρούς (παιδοψυχιάτρους-παιδονευρολόγους) δημοσίων νοσοκομείων που γνωρίζουν καλά τα παιδιά και την εξέλιξή τους  και είναι κατάλληλοι να συμβουλεύσουν τους γονείς. Επίσης, κατάλληλες συμβουλές μπορούν να δώσουν και οι ειδικευμένοι στον αυτισμό ψυχολόγοι-λογοθεραπευτές-ειδικοί παιδαγωγοί των ιδιωτικών κέντρων που και αυτοί γνωρίζουν καλά τα παιδιά.
Αναρωτιέμαι, λοιπόν, γιατί πρέπει μόνον τα ΚΕΔΔΥ να έχουν αποφασιστικό  ρόλο για την εκπαίδευση των παιδιών μας και να μην λαμβάνεται υπόψη η γνώμη των ειδικών των δημοσίων νοσοκομείων αλλά και των γονέων, που γνωρίζουν τα παιδιά τους καλύτερα από τον καθένα, όσον αφορά την επιλογή του κατάλληλου σχολικού πλαισίου.
  1. Το επόμενο θέμα αφορά την λειτουργία των Ειδικών Γυμνασίων. Πρόκειται για σχολεία που υπολειτουργούν  αφού οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται περίπου τον Δεκέμβριο και στελεχώνονται με εκπαιδευτικούς που έχουν κάποιες γνώσεις ειδικής αγωγής αλλά καμιά εξειδίκευση συνήθως στον αυτισμό. Κατ’ αναλογία, θα επιτρέπατε να σας χειρουργήσει ο παθολόγος που διέγνωσε ένα πρόβλημά σας; Επιπροσθέτως, υπάρχει  άρνηση των σχολείων αυτών να δεχτούν τους ειδικούς βοηθούς με γνώσεις στον αυτισμό που προτείνουν οι γονείς. Η επιστημονική υπεύθυνη Αναστασία Βλάχου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Π.Τ.Ε.Α. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, όμως,  αναφέρει: «Η μετάβαση των μαθητών με αναπηρία από την πρωτοβάθμια (Α/θμια) στη δευτεροβάθμια (Β/θμια) εκπαίδευση αποτελεί μια κρίσιμη και συχνά στρεσσογόνο διαδικασία, η οποία είναι πιθανό να επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στους τομείς της ακαδημαϊκής επίδοσης και της ψυχοκοινωνικής τους προσαρμογής. Η μείωση των αρνητικών επιπτώσεων και η επιτυχημένη προσαρμογή των μαθητών στο νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο και στις απαιτήσεις του, επηρεάζονται σημαντικά από το βαθμό ενδοσχολικής υποστήριξης που αυτοί λαμβάνουν».
  2. Ταυτόχρονα τα παιδιά αυτά καλούνται να αντεπεξέλθουν σε ύλη από τα βιβλία της γενικής αγωγής, που είναι δυσνόητα, και περιλαμβάνει διαγωνίσματα και εξετάσεις.  Αναπόφευκτα, λοιπόν, η πλειονότητα των παιδιών με αυτισμό μέσα σε αυτές τις συνθήκες των ειδικών σχολείων χειροτερεύει και σταδιακά καταρρέει.

Άρα, είναι αναγκαίο να εξασφαλιστεί η είσοδος στα ειδικά γυμνάσια των ειδικών βοηθών με γνώσεις στον αυτισμό, ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά μας να κοινωνικοποιηθούν και να αναπτυχθούν ψυχικά και γνωστικά. Μόνο έτσι θα μπορέσουν  να έχουν μια όσο το δυνατό φυσιολογική ζωή.



16-09-16 Ο Νίκος Φίλης για την παράλληλη στήριξη στην ειδική αγωγή παιδιών με αυτισμό

Νομοθετική ρύθμιση στο άμεσο μέλλον που θα επιτρέψει την παρουσία ειδικών βοηθών και στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής, εξετάζει το ΥΠΠΕΘ σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης σε γραπτή του απάντηση στη Βουλή στην ερώτηση που κατέθεσε η Βουλευτής  Ελένη Σταματάκη με θέμα «Παράλληλη στήριξη στην ειδική αγωγή παιδιών με αυτισμό»:
"Αναφορικά με την εξασφάλιση εισόδου ειδικών βοηθών (με εξειδίκευση στον αυτισμό) σε ειδικά σχολεία σας γνωρίζουμε ότι το ΥΠ.Π.Ε.Θ. κατανοεί την αναγκαιότητα της παρουσίας ειδικού βοηθού και στις Σ.Μ.Ε.Α.Ε. και εξετάζει την λύση αυτού του θέματος με νομοθετική ρύθμιση στο άμεσο μέλλον" .
Ο Νίκος Φίλης σημειώνει ότι το ΥΠ.Π.Ε.Θ. δεν έχει την αρμοδιότητα να επιλέξει και να προσλάβει ανθρώπους με συγκεκριμένο επαγγελματικό προφίλ, αλλά να κατανείμει με διαφανή και δίκαιο τρόπο τις πιστώσεις προς τις Περιφερικές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Εν συνεχεία, οι Περιφερικές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης προσλαμβάνουν το Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. με σειρά προτεραιότητας από αξιολογικούς πίνακες, οι οποίοι εποπτεύονται πλέον από τον Α.Σ.Ε.Π. κατά εφαρμογή του άρθρου 3 του Ν. 4395/2016 (ΦΕΚ 110/Α’/08-06-2016).
Όσον αφορά στην ύπαρξη κατάλληλου αναλυτικού προγράμματος σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8, αρ. 8 του Ν.3699/2008 ΦΕΚ 199/ τ. Ά /02-10-2008 τα ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια και λύκεια είναι ισότιμα προς τα σχολεία που βρίσκονται στις αντίστοιχες βαθμίδες εκπαίδευσης επομένως το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών πρέπει να είναι αντίστοιχο. Σύμφωνα όμως με την παρ. 2α αρ. 18 του Ν.4186/2013 ΦΕΚ 193/τΑ΄/17-09-2013) λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση μπορούν να προκύψουν κάποιες διαφοροποιήσεις με την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται η δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της Υ.Α. που αφορά τα ωρολόγια προγράμματα των Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων και την Α’ Λυκειακή τάξη των Ειδικών Επαγγελματικών Λυκείων.

Στη γραπτή απάντηση του Υπουργού αναφέρονται και τα εξής:
Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. έχοντας ως στόχο την απρόσκοπτη και ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών στην εκπαίδευση προχώρησε στη διάθεση 2605 πιστώσεων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) για την κάλυψη των αναγκών των Σ.Μ.Ε.Α.Ε., των Γενικών Σχολείων, των ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και των Ε.Δ.Ε.Α.Υ. (Επιτροπής Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης).
Θα πρέπει να τονίσουμε πως τον ΥΠ.Π.Ε.Θ. διέθεσε κατά τη σχολική χρονιά 2015-2016, περισσότερες από τις διπλάσιες πιστώσεις από αυτές που είχαν διατεθεί κατά την σχολική χρονιά 2014-2015 (Πίνακας 1).
           
                                                                   Πίνακας 1

ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ (ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ)
ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΣΤΑΛΘΗΚΑΝ ΚΑΤA TO ΣΧ. ΕΤΟΣ 2014 – 15
ΕΕΠ και ΕΒΠ

ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΣΤΑΛΘΗΚΑΝ ΚΑΤA TO ΣΧ. ΕΤΟΣ 2015 - 16
ΕΕΠ και ΕΒΠ

1244
2605
                           

 Τα κονδύλια για αυτές τις προσλήψεις διατέθηκαν τόσο από προγράμματα ΕΣΠΑ όσο και από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Σε σχέση με την στελεχιακή ενίσχυση των ΚΕΔΔΥ, το ΥΠ.Π.Ε.Θ. προχώρησε στη διάθεση 160 πιστώσεων για την πρόσληψη αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου «Διάθεση Πιστώσεων της Πράξης με τίτλο «Ανάπτυξη Υποστηρικτικών Δομών για την Ένταξη και Συμπερίληψη στην Εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΕΠ) «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΕΠ) «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» αλλά και στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου «Διάθεση Πιστώσεων της Πράξης με τίτλο «Ανάπτυξη Υποστηρικτικών Δομών για την Ένταξη και Συμπερίληψη στην Εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Μετατροπή του Ειδικού Σχολείου σε Κέντρο Υποστήριξης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΕΠ) «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση».
         Εν συνεχεία στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου «Διάθεση Πιστώσεων του έργου «Πληρωμή Αναπληρωτών και Ωρομισθίων Εκπαιδευτικών καθώς και του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», διατέθηκαν 455 πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) για τις Δομές Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ, ΚΕΔΔΥ, ΕΔΕΑΥ).
     Η κατανομή των πιστώσεων στις Περιφερειακές Διευθύνσεις γίνεται από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. την ευθύνη όμως των προσλήψεων στις ειδικότητες Ε.Ε.Π., Ε.Β.Π. και την κάλυψη των αναγκών των δομών Ε.Α.Ε., έχει το Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π. (Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού) στην περιοχή ευθύνης του.