Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Βάζουμε στόχους τα μικρά-μεγάλα καθημερινά προβλήματα



Μετά τη συμφωνία με τους θεσμούς και το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, το πολιτικό κλίμα έχει αλλάξει, η χώρα έχει αρχίσει να ξανακερδίζει φερεγγυότητα στο διεθνές πολιτικό και επενδυτικό περιβάλλον και μια νότα αισιοδοξίας διαφαίνεται στην ελληνική κοινωνία. Μέσα σε αυτό το νέο πολιτικό περιβάλλον, η κυβέρνησή μας, η κυβέρνηση της Αριστεράς, οφείλει και πρέπει να βάλει στόχους που έχουν να κάνουν με τα μικρά – μεγάλα καθημερινά προβλήματα που ταλαιπωρούν τους πολίτες, δυσκολεύουν τη ζωή τους και δημιουργούν κλίμα γενικής δυσφορίας και απαξίωσης της πολιτικής. Οφείλουμε αυτό το κλίμα να το ανατρέψουμε με στοχευμένες κινήσεις, που θα ενισχύουν το κοινωνικό κράτος, τις δημόσιες δομές και υπηρεσίες, το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό, την τοπική αυτοδιοίκηση.

Στις πόλεις διαμορφώνεται μια καθημερινότητα και η περιφέρεια Πειραιά έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες. Ο Πειραιάς είναι το μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση λιμάνι της Ευρώπης και ένα πολύ σημαντικό ναυτιλιακό και εμπορικό κέντρο για τη χώρα μας. Είναι, όμως, και μια περιφέρεια, μεγάλη σε έκταση και πληθυσμό, στενά συνδεδεμένη με τη θάλασσα, που περιλαμβάνει και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα και συνδέει τη νησιωτική με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Στην ιστορία του Πειραιά εμβληματική θέση έχει ο πολιτισμός, το Δημοτικό Θέατρο, το Βεάκειο, τα Μακρά Τείχη, το αρχαιολογικό και ναυτικό μουσείο, το ρεμπέτικο τραγούδι, τα αθλητικά σωματεία, οι αρχαιολογικοί και ιστορικοί χώροι μνήμης των νησιών και το πολύ σημαντικό εύρημα του μηχανισμού των Αντικυθήρων.

Όλοι αυτοί οι χώροι θα πρέπει να ενταχθούν στις δράσεις του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για την αναβάθμιση και την επισκεψιμότητά τους, με τελικό στόχο την προβολή και οικονομική ανάκαμψη της χώρας.

Τα νησιά του Αργοσαρωνικού

Τα νησιά του Αργοσαρωνικού συχνά δεν περιλαμβάνονται σε ρυθμίσεις για τις νησιωτικές περιφέρειες, έχουν όμως ανάλογα προβλήματα με τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου. Είναι ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις ελλείψεις που αντιμετωπίζουν τα Κέντρα Υγείας και τοπικά ιατρεία, με ελλείψεις σε υποδομές, στην οδοποιία, στα λιμάνια και στα αεροδρόμια, στις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις και βέβαια το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι η σύνδεσή τους με τον Πειραιά με συμβατικό καράβι.


Είναι χαρακτηριστικό ότι οι κάτοικοι των νησιών χρειάζεται συχνά να κάνουν ταξίδια αυθημερόν, είτε για να εξυπηρετηθούν από μία δημόσια υπηρεσία, είτε για σημαντικές δραστηριότητές τους που σχετίζονται με τον τουρισμό και τον πρωτογενή τομέα παραγωγής. Η εξυπηρέτηση των γραμμών με συμβατικά καράβια είναι ιδιαίτερης σημασίας και συχνά χρειάζεται πολιτική παρέμβαση, ιδιαίτερα για να εξυπηρετούνται αυτά τα νησιά και τους χειμερινούς μήνες.


Πολύ σημαντικά για την πόλη, αλλά και τα νησιά είναι τα δύο μεγάλα νοσοκομεία, το «Τζάνειο»-Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά, το οποίο στηρίζει και τα τοπικά ιατρεία των νησιών με επισκέπτες ιατρούς και το Ειδικό Αντικαρκινικό Νοσοκομείο «Μεταξά», με μακρά ιστορία στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών υγείας. Στους στόχους που έχει βάλει το υπουργείο Υγείας είναι η ενίσχυση σε ιατρικό προσωπικό και τεχνολογικό εξοπλισμό, των Κέντρων Υγείας των νησιών μας, για την παροχή όσο το δυνατόν καλύτερων υπηρεσιών υγείας.

Το παράδοξο είναι ότι παρότι ο Πειραιάς είναι μια παράκτια περιφέρεια, για πολλά χρόνια, ακόμα και μετά το κλείσιμο των εργοστασίων στο παράκτιο μέτωπο, οι κάτοικοι δεν είχαν τη δυνατότητα πρόσβασης στη θάλασσα. Από το 2002, τα κινήματα της πόλης διεκδικούσαν την απρόσκοπτη πρόσβαση των πολιτών στην παραλία, την προστασία του τοπίου, τη δημιουργία ενός ενιαίου χώρου πρασίνου και την επανάχρηση των ιστορικότερων κτιρίων εντός του χώρου των λιπασμάτων.


Η απόδοση των Λιπασμάτων στο δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας είναι σημαντική και για τον Πειραιά, ο οποίος έχει πολύ χαμηλό ποσοστό πρασίνου και ελεύθερων χώρων (1,56 τ.μ. πρασίνου κατά μέσο όρο ανά κάτοικο, τη στιγμή που ο αντίστοιχος αριθμός για την Αθήνα είναι 2,55 τ.μ. και για άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Ρώμη 9 τ.μ.). Για το λόγο αυτό, η αξιοποίηση της περιοχής δεν αφορά μόνο την περιοχή της Δραπετσώνας και του Κερατσινίου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά. Εκτός από τα λιπάσματα, τα οικόπεδα ΧΡΩΠΕΙ, το παλιό αμαξοστάσιο του ΗΛΠΑΠ, ο περιβάλλον χώρος του ΣΕΦ, είναι περιοχές που μπορούν και χρειάζεται να αξιοποιηθούν, για τη βελτίωση της καθημερινότητας στον Πειραιά.

Η επέκταση των μετρό και τραμ

Στην καθημερινότητα των κατοίκων της πόλης του Πειραιά έχει ενταχθεί τα τελευταία χρόνια και η ταλαιπωρία των έργων του τραμ και του μετρό. Η επέκταση των γραμμών του τραμ και του μετρό αποτελεί ένα σημαντικό έργο για την αναβάθμιση της πόλης, ωστόσο η υλοποίηση του παρουσιάζει καθυστερήσεις, γεγονός το οποίο δημιουργεί ποικίλα προβλήματα. Η δυνατότητα μετακινήσεων με το μετρό και το τραμ, σε συνδυασμό με τον ΗΣΑΠ και τον προαστιακό, θα καταστήσει το λιμάνι ένα συγκοινωνιακό κόμβο και θα δώσει τη δυνατότητα καλύτερης σύνδεσης και ευκολότερων μετακινήσεων σε εργαζόμενους, φοιτητές και κατοίκους της περιοχής.


Από το 2015 που ξεκίνησαν τα έργα μέχρι σήμερα, οι μετακινήσεις έχουν γίνει πολύ δύσκολες, οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις επιπτώσεις στην εμπορική κίνηση, ενώ η σκόνη των έργων επιβαρύνει το μικροκλίμα της πόλης. Πριν λίγες μέρες ο μετροπόντικας έφτασε στον Πειραιά και ελπίζουμε ότι σύντομα θα ολοκληρωθούν τα έργα και θα επέλθει μια ανακούφιση στην καθημερινότητά μας.

Οι κάτοικοι του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής, που δομήθηκε γύρω από την έντονη βιομηχανική δραστηριότητα πρέπει να αποκτήσουν την ποιότητα ζωής που τους αντιστοιχεί. Μια πτυχή της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, ήρθε στην επιφάνεια και με την πρόσφατη ρύπανση του Σαρωνικού, η οποία αντιμετωπίστηκε και τελικά το πλοίο ανελκύστηκε την προηγούμενη εβδομάδα.

Ωστόσο, τα 50 και πλέον ναυάγια που υπάρχουν στο βυθό πρέπει και αυτά να ανελκυστούν και να υπάρξει ένας γενικότερος σχεδιασμός για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος της πόλης και την αντιμετώπιση και πρόληψη της αέριας και θαλάσσιας ρύπανσης.

Αναγκαία η επαναλειτουργία της Ναυπηγοεπισκευαστικής

Τέλος, ο Πειραιάς είχε μια μεγάλη βιομηχανική δραστηριότητα, που ενίσχυε και την οικονομική πορεία της χώρας και τις θέσεις εργασίας με εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, και το ζητούμενο είναι σήμερα η ανάκαμψη αυτής της δραστηριότητας σε ισορροπία με το περιβάλλον. Η επαναλειτουργία της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης πρέπει να είναι άμεσος στόχος της κυβέρνησης για τη μείωση της ανεργίας.

Ο Πειραιάς θα πρέπει να βρει τη θέση που του αρμόζει στη μεγάλη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας που έχει βάλει σαν στόχο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.


Ελένη Σταματάκη
Βουλεύτρια Α΄ Πειραιά και Νήσων













 Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα «ΕΠΟΧΗ» στις 10/12/2017